FÖR 100 GENERATIONER SEDANÅr 530 f. Kr.Anaximenes, son till Eurystratos dog i Miletos. Hans teori: urämnet är luften - allt skapas ur dess förtätning och förtunning. Hasdrubal efterträdde sin far Mago på den kartagiska tronen.
Pythagoras bosatte sig i Kroton, där han grundade en rörelse med religiöst, politiskt och filosofiskt innehåll, känd som Pythagoranism. Han filosofi är endast känd genom hans lärjungar, men sägs ha haft stort inflytande på bl.a. Plato. Den innehöll vissa mysterier, liknande de Orfiska mysterierna. Lydnad och tystnad, avhållsamhet från mat, enkel klädnad och få tillhörigheter, samt självkritik föreskrevs. Man trodde på odödlighet och själavandring. Pythagoras själv sa sig ha varit Euphorbus, en krigare från Trojanska kriget, vars minnen han hade tillåtits överföra till sitt nya liv. Pythagorianerna studerade siffrorna, prim- och kvadrattalen. Talen blev deras viktigaste princip för all proportion, ordning och harmoni i universum. Så skapade de också en vetenskaplig grund för matematiken. Orfismen var en mystisk kult i Grekland, som sägs härröra från Orfeus. Poetiska fragmenter, som inskriptioner på guldbrickor i gravarna hos Orfeusanhängare från 600-talet avslöjar att Orfismen baserar på myten om guden Dionysos Zagreus, sonen av Zeus och Persefone. Zeus ville göra honom till regent av universum, men detta upprörde titanerna. De svartsjuka titanerna slet därför sönder och åt upp den unga guden. Pallas Athena kunde dock rädda hans hjärta, som hon lämnade till Zeus, som åt upp det och födde en ny Dionysos. Sedan straffade Zeus titanerna genom att förstöra dem med sina blixtar och skapade den mänskliga rasen av deras aska. Som resultat därav har människorna en dubbelnatur. Den jordiska kroppen var arvet efter de jordfödda titanerna, medan själen kom av Dionysos gudomlighet. Därför borde folk anstränga sig att bli av med det titaniska eller onda elementet i sin natur och försöka lyfta fram den dionysiska eller gudomliga naturen i sig. Detta skulle man lyckas med om man följde de Orfiska riterna om renhet och askes. Genom en lång serie av reinkarnationer skulle folk förberedas för ett liv bortom jordelivet. Om de hade levt i ondska, skulle de bestraffas, men hade de levt heligt, skulle deras själar befrias från det titaniska elementet efter döden och återförenas med gudomligheten. Alkmeon, en grekisk biolog, var också verksam i Kroton. Han kom på att hjärnan var det fysiologiska sätet för våra sinnen. Överhuvudtaget blev intresset för människokroppen och för medicin mera påtagligt och krävde vetenskapliga iakttaganden och försök. Hanno, en upptäcktsresande från Karthago föddes. Han genomförde en upptäcktsresa utmed västkusten av Afrika. Förmodligen kom han så långt som till dagens Sierra Leone. När han återkom till Karthago skrev han ner en reseberättelse som han deponerade i ett tempel av den feniciska guden Moloch. Originalet var skrivet på feniciska, idag återstår en grekisk översättning med titeln "Periplus", som betyder "resa". På Akropolis i Aten påbörjades byggandet av det trettio meter höga Hekatompedon-templet, som hade sex kolonner vid fronten och tretton på sidorna. För att kunna bygga något behövde man ju måttenheter. Logiskt nog utgjorde kroppsdelarna de viktigaste måttenheterna. Allra viktigast var kanske foten, men även fingrar, handflator och liknande togs i bruk. Fingret mätte man inte på längden, utan på bredden, eftersom 16 fingrar utgjorde en fot. Själva fotlängden varierade dock - i Aten var den 295 mm, medan den olympiska foten mätte hela 320 mm, och det förekommer uppgifter om ännu längre fötter. (Det är rätt intressant att fotlängderna alltid är så stora. Min egen 44:a mäter inte mer än 285 mm. En förklaring skulle ju kunna vara att man mätte fötterna med skorna på, men dels använde man ju främst sandaler, som inte "förlänger" foten nämnvärt, dels verkar det orimligt att anta att den olympiska foten skulle ha varit klädd, eftersom man ju tävlade helnaken. Hade våra förfäder större händer och fötter? Och var atenarna mindre än resten av grekerna?) Fotmåttet användes även för längre sträckor, 100 fot motsvarade 1 plethron och 600 fot 1 stadion. Även ytmåtten baserades på fotenheten och dess "derivata". Ett kvadratplethron, alltså 10000 kvadratfot, alltså knappt 1000 kvadratmeter, ansågs vara den ytan som ett oxspann kunde plöja på en dag. År 529 f. Kr.Baktrien låg i sydvästra Asien, begränsat av Sogdianien i norr och Arianien i söder. Hindukushbergen delade baktrier och Sakas-folket, som var en blandning av skyter, tatarer och kineser. Dess huvudstad, Baktra (idag Balkh i Afghanistan), kan ha varit vaggan för Zarathustras religion, åtminstone sägs Zarathustra ha dött här. Man tror att iranska folk grundade landet två sekler tidigare. Nu stod man dock inte emot Kyros den stores arméer, utan blev en del av det persiska riket.
Kyros den store var dock inte lika lyckosam under en expedition mot Massageterna, en skytisk stam i östra Persien, utan omkom i striderna. Kambyses II blev kung av Persien. År 528 f. Kr.De joniska relieffriserna på Sifniernas skattehus i Delfi kom till. De visar strider mellan greker och trojaner, medan Gudarna ser på. Figurerna håller låg relief mot bakgrunden av marmor och har trots sin rörlighet ännu något silhuettartat. Denna stränghet ger både gudar och människor en ceremoniell högtidlighet.
Sittande under ett träd mediterade den unge Siddhartha Gautama i staden Buddh Gaya i kungariket Magadha tills han nådde den andliga upplysningen han åtrådde. Sedan skaffade han sig några lärjungar och lärde ut sina kunskaper. Hans läror var endast muntliga, hans anhängare skrev ner dem så småningom. År 527 f. Kr.Hipparchos och Hippias övertog tillsammans diktaturen i Aten efter sin far Peisistratos. Thukydides påstår dock att Hippias ensam tog makten. Enligt honom hade Hippias fem söner tillsammans med Myrinna, dotter till Kallias, som var son till Hyperochides. Themistokles föddes i Aten. Han skulle komma att bli politiker, men även den som kom att ha det avgörande inflytandet i slaget vid Salamis, då han lockade persernas flotta i en dålig position, så att grekerna kunde slå till bättre. Olympieion, ett korintiskt tempel, påbörjades i Aten, men färdigställdes först av den romerska kejsaren Hadrianus.
Vardhamana Jnatiputra alias Nataputta Mahavira dog. Han grundade Jainismen, som liknar Buddhismen något, men som idag ändå är en av denna religions stora konkurrent. Även Jainismen förnekar det gudomliga ursprunget av Vedan. Istället tillber man helgon, så kallade "tirthankaras" (= vägens grundare), som har blivit fria från återfödelsen. Man säger att Jnatiputra själv var den tjugofjärde tirthankara. Jainismen förkastar inte kasterna (man borde inte skämta om religion, men det här var ju upplagt), som buddhisterna gör, men man är liksom buddhisterna i grunden ateister. Man skiljer mellan två eviga, samexisterande kategorier, "jiva" (det levande) och "ajiva" (det icke-levande). Själens förkroppsligande (jiva) beror på karma, men man kan få frälsning genom att befria själen från karma genom de tre "juvelerna": rätt tro, rätt kunskap och rätt uppförande. Munkar (yatis) måste dessutom avlägga fem stora löften: att inte tillfoga skada, att tala sanning, att inte stjäla, att vara sexuellt avhållsamma och att vägra ta emot onödiga gåvor. Observera att lekmännen = sravakas inte behöver avge dessa löften. Det finns två huvudsekter inom Jainismen, Digambaras och Svetambaras, varav munkarna hos de sistnämnda går längst i fråga om icke-våld. De bär en duk över munnen, så att inga insekter må flyga i den och de har alltid en borste med sig, så att de kan sopa av platsen, där de sätter sig, så att inget levande ska komma till skada. Det finns mycket litteratur, såväl på Prakrit som Sanskrit, liksom en mycket framstående konstkultur. Den senare yttrar sig framför allt genom de med stenfigurer utsmyckade grottemplen och illustrerade manuskript. Fast mycket har förstörts av Dhundia- och Lunkasekterna, som inte godkänner avbildsdyrkan, liksom på senare tid även av muhammedaner. Konfutius mor dog, det sägs att han började sina predikningar på allvar efter denna händelse. År 526 f. Kr.Mumiekista från 500-talet f.Kr. - Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Bryssel
År 525 f. Kr.Denna skål på hög fot, med en relieffris på insidan, tillverkades under andra hälften av detta århundrade i Chiusi. Chiusi eller Clusium låg vid floden Clanis, dagens Chiara. Kambyses II besegrade Psamtik III, i slaget vid Pelusium och erövrade Egypten ända till Nubien i söder. Han misslyckades dock i anfallet mot oasen Ammonium (idag Siwa) och i Etiopien. Däremot tog han Cypern av egyptierna. Kyrene, under Arkesilaos III, förlorade ett slag mot Kambyses II och hamnade under persiskt välde.
|
Svartfigurig Amphora från Attika, 525 - 520 f. Kr. Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Bryssel |
Aeschylus föddes i Elysium. Han var den tidigaste av de tre stora namnen, när det gäller grekisk tragedi, de andra två kom att bli Euripides och Sofokles. Aeschylus skulle komma att slåss mot perserna, både vid Marathon och Salamis. Hans verk handlar därför också mycket om krigarnas problem vid hemkomsten. (Återigen mycket aktuellt i våra dagar - USA har ju jätteproblem med sina Vietnamveteraner.) Han dog i Gela på Sicilien, där man senare byggde ett minnesmärke åt honom. Han sägs ha skrivit omkring 90 dramer. Han skrev dem som trilogier och varje trilogi följdes av ett satyrspel. Vi känner titlarna till 79 av hans verk, men bara 7 har överlevt. Perserna, som "utgavs" 472, spelar vid det persiska hovet och handlar om slaget vid Salamis. Han är också författaren till Orestes-trilogin, i vilken Orestes tar hämnd för sin far, Agamemnon, genom att mörda Klytemnestra, sin mor. Hans stora nyhet på scenen var att han introducerade en andra skådespelare, så att han kunde dramatisera dialogen ytterligare. Dessutom sägs han ha hittat på kostymeringen av skådespelarna. |
En marmorstaty, ägnad åt "Kroisos" från Attika, 194 cm hög och daterad till denna tid, finns att bese i Nationalmuseet i Aten. Det tidigare stränga och spända har nu avlösts av mera svällande former. Statyns sockel bär inskriptionen: "Stanna och sörj vid denna gravvård den döde Kroisos som den vildsinte Ares ryckt bort bland kämparna i den främsta linjen." Statyn är alltså ägnad åt Kroisos, men är inte någon avbildning av honom, utan fortfarande en kouros. (Det är intressant att man även på denna tid namngav barnen efter berömda personer. Kroisos är grekiska för Krösus, och denna yngling torde ha fötts när Krösus av Lydien stod på toppen av sin ära och rikedom.)
Slaget vid Cumae, mellan etrusker och greker, där grekerna framgångsrikt försvarade sitt handelscentrum. Cumae var en befäst stad vid kusten i Kampanien. Den grundades ca 750 av grekiska kolonisatörer från Chalcis och Cyme. Enligt geografen Strabo var det den första grekiska kolonin i Italien och Sicilien. Staden växte till ett stort handelscentrum med viktiga sjöhandelsvägar, men även inlandshandel. Från Cumae utgick kolonialiseringen av flera andra kuststäder, inklusive Neapolis, dagens Neapel. |
Prisamfora med Athena, kring 525. f.Kr. - Kunsthistorisches Museum, Wien |